Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 17 Disember 2014

MERANGKA UNTUK MENJADIKAN LENGGONG SEBAGAI HUB ILMU ISLAM


 الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات ، ربي لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه ، ملء السماوات والأرض وملء ما بينهما وملء ما شئت من شئ بعد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، يا الله يا أجود الأجودين وأكرم الأكرمين ، لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه على جودك وكرمك وعطائك ،

Segala puji bagi Allah SWT dengan limpahan nikmat-Nya dapat menyempurnakan prasarana untuk memulakan langkah menjadikan Lenggong sebagai Hub Ilmu Islam, khususnya di Perak. Semoga Allah SWT mengurniakan ganjaran pahala dan kebaikan yang banyak kepada semua pihak yang memberi sumbangan material dan sokongan moral terhadap usaha mengembangkan dakwah ini.

Program sulung di Masjid Maahad yang bukan bertujuan mendirikan Solat Jumaat, bahkan sekadar niat pembinaan yang membolehkan pahala iktikaf duduk didalamnya. Masjid ini sebagai tempat jamaah pelajar dan program kawasan. Dengan keluasan 60×80 kaki ini, boleh menampung kira-kira 600 orang jamaah dalam satu satu masa.

Sebagai majlis pembukaan masjid, insya Allah pada Jumaat ini akan diadakan Hari Pembukaan Maahad. Butiran penuh program seperti berikut;

Tarikh : Jumaat 27 Safar 1436
19 Disember 2014

Tempat : Maahad Tahfiz al Quran Lid Dakwah, Kampung Luat, Lenggong

TENTATIF

2.00pm - 7.00pm : Perkhidmatan Perubatan Darul Syifa'

7.15pm - 8.00pm : Bacaan Tahlil

8.30pm : Jamuan Akikah

9.00pm - 11.00pm : Forum al Islam

Butiran forum seperti berikut;

FORUM AL ISLAM

"Remaja Dalam Mendepani Cabaran Semasa"

Membariskan anak muda pejuang Islam iaitu;

1. Ustaz Akmal Kamaruddin, Maahad al Akhlak al Islamiah

2. Ustaz Syakirin Husin, Maahad Tarbiyatul Ajyal

3. Ustaz Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil, Maahad Darul Hadis.

Masjid Maahad dan Maahad Tahfiz Al Quran dibina sebagai penyambung legasi Almarhum Ayahanda Haji Zakaria bin Awang Kechil, Imam kampung dan guru al-Quran sehingga akhir hayat, yang dikenali di Lenggong. Hasil persepakatan adik beradik Abna' Zakaria serba sedikit mengusahakan peninggalan dan kelebihan menyambung usaha agama.

Dengan iringan doa dan harapan agar suatu hari nanti Lenggong akan menjadi seperti Sik, Kedah, iaitu setiap pagi Jumaat ribuan manusia menadah kitab dengan Tuan Guru Haji Salleh. Begitu juga seperti Kota Bharu di Dataran Ilmu, ribuan manusia mengikuti pengajian Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Begitu juga di Rusila, sebuah perkampungan lmu yang dibangunkan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Harapan para ilmuan dan du'at dapat meluang masa untuk menginfakkan ilmu bagi membangunkan masyarakat Lenggong khususnya yang mendahagakan ilmu. Bersama kita jadikan Lenggong sebagai Hub Ilmu Islam khususnya bagi Negeri Perak.

Terus beristiqamah,

Haji Razman Zakaria,
Pesuruhjaya PAS Perak,
Penaung dan pengasas,
Maahad Tahfiz Al Quran Lid Dakwah,
Kampung Luat, Lenggong, Perak

Khamis 26 Safar 1436
18 Disember 2014

0 comments:

Catat Ulasan