Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selasa, 27 Januari 2015

PAS PERAK MENYOKONG PENDIRIAN PRESIDEN PAS TENTANG PBT


Saya dihubungi oleh wartawan daripada Sinar Harian Perak bertanyakan mengenai perihal Pilihanraya PBT. Apa pendirian PAS Perak terhadap isu ni? Adakah sependapat dengan Presiden Tuan Guru Abdul Hadi Awang atau sebaliknya? Adakah sebarang perbincangan bersama DAP atau PR Perak diadakan? Apakah cadangan penyelesaian isu ni?

ULASAN SPONTAN

Pentadbiran PAS negeri adalah merupakan Badan Perhubungan di bawah Pentadbiran PAS Pusat serta membawa suara Presiden ke akar umbi. Pada dasarnya apa jua yang diputuskan oleh Presiden atau Mesyuarat PAS Pusat adalah menjadi tanggungjawab negeri  mendokong keputusan tersebut.
Saya yakin, sebelum pendirian PAS mengenai Pilihanraya PBT ini dibuat oleh Presiden, pastinya kajian yang mendalam terhadap kesan baik dan buruknya perlaksanaan ini, telah dibincangkan secara mendalam dan teliti.

Kerangka kerjasama dalam Pakatan Rakyat adalah berasaskan kerjasama persefakatan dan persetujuan ketiga-tiga parti. Tidak dinafikan, ada beberapa isu yang tidak mendapat kata sepakat di antara ketiga-tiga parti. Contoh yang popular, mengenai isu perlaksanaan enakmen syariah. Perkara ini diselesaikan dengan prinsip "bersetuju untuk tidak bersetuju" (agree to disagree for the certain issue)

Penyelesaian kepada isu ini perlu kepada satu kajian maklumbalas orang awam terhadap perlaksanaan Pilihanraya PBT ini, dan PAS Perak bertegas untuk menyokong kenyataan Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai nakhoda parti.


Terus beristiqamah,

Haji Razman Zakaria,
Pesuruhjaya PAS Perak
7 Rabi'ul Akhir 1436
Selasa, 27 Januari 2015

paktehrazman.blogspot.com

0 comments:

Catat Ulasan