Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 19 November 2014

AGENDA MENURUNKAN TGHH SEBAGAI PRESIDEN ANGKARA SIAPA?

1. Saya menggesa agar mana mana individu yang terlibat dalam agenda ini supaya fahamkan erti sebenar perjuangan PAS yang meletakkan Allah dan Rasul sebagai kuasa pemutus yang tertinggi. Bukanlah muktamar, mesyuarat AJK PAS Pusat atau sesiapa pun termasuk Presiden PAS sendiri. Apabila Presiden membuat keputusan yang bercanggah dengan Allah dan Rasul, kita tolak. Sekiranya tidak, wajib bagi kita untuk mematuhinya.
Sabda Nabi SAW
لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق
Tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara yang menjadi maksiat kepada Allah.

2. Maka, persoalan yang saya ingin lontarkan ialah, kenapa terlalu menggilakan jawatan tersebut sehingga merancang untuk menjatuhkan Presiden yang sedia ada, sedangkan kamu juga perlu ikut al Quran dan Sunnah. Inilah bezanya antara wala dalam Islam dan wilayatul faqeh dalam ajaran sesat. Iaitu, pimpinan tertinggi dibenarkan membuat keputusan atau arahan selagimana tidak bercanggah dengan syarak. Konsep wilayatul faqih pula, pimpinan tertinggi wajar membuat keputusan atau arahan, walaupun bercanggah dengan syarak. Yang mana kalian cari? Mengapa perlu gilakan jawatan itu sedangkan kalian juga terikat dengan dasar syarak.

3. Adakah kalian kenal siapakah yang berusaha siang dan malam mengkaderkan ahli PAS di atas kefahaman syarak? Kenalkah kalian ustaz ustaz yang tidak tertonjol di dada akhbar dengan gaya poligam, mereka bersusah payah menghidupkan manhaj Islam di dalam dada kader kader PAS? Merekalah yang cair dengan ilmu agama, membezakan batas iman dan kekufuran, menghidupkan roh roh perjuangan, serta memahamkan ummah tentang pemikiran asing yang bertandang ke gawang gerakan Islam hari ini, seperti liberalisme, syiah, sekularisme, pluralisme dan banyak lagi. Usaha mereka di balik tirai ini tidak pernah diminta untuk disiarkan di dada akhbar bagi meraih populariti murahan.

4. Kalian kenalkah siapa mereka yang menganggotai Majlis Syura Ulamak? Kenalkah mereka dengan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang sedang mengemudi bahtera ini? Adakah ilmu, kefahaman dan tarbiah yang mereka lalui sekadar sehari dua? atau seminggu dua? Berbekalkan bacaan al Quran yang belum kemas dan kitab arab tak pernah dibuka, tiba tiba kalian pula muncul mengatakan itu salah dan ini salah? Mana sikap profesional yang kamu laung laungkan itu?

5. Saya menasihatkan agar kita sama sama kemaskan akidah pegangan kita, kemaskan fikrah dan aliran pemikiran kita. Jangan tersasar atau terbabas daripada laluan yang lurus ini dek kerana mencari simpang simpang di tepian jalan yang belum berturap. Perjuang dan pertahankan kepimpinan ulamak. Belajarlah untuk belajar, kita akan sentiasa sedar diri itu masih jahil. Bertatihlah untuk bertatih, kita akan sentiasa sedar bahawa kita masih memerlukan. Berlatihlah untuk berlatih, kita akan sedar bahawa kita masih lemah.

Terus beristiqamah

Haji Razman Haji Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
20 November


2 ulasan: