Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 28 Januari 2015

KESUSAHAN RAKYAT MENJADI KEUNTUNGAN ORANG BERKEPENTINGAN?

Semua rakyat sedar, baru-baru ini Negara Malaysia dilanda banjir, melibatkan Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perak yang dianggarkan kerugian sebanyak RM1Bilion. Namun, tatkala bencana ini terjadi hampir di semua kawasan, pimpinan kerajaan dan wakil-rakyatnya sedang bercuti diluar negara, termasuk Perdana Menteri yang sedang bermain golf bersama Barack Obama, Presiden Amerika.

Situasi juga memperlihatkan keprihatinan rakyat Malaysia dan NGO dalam membantu mangsa banjir di setiap kawasan. Kalau diukur nilai tenaga barangan dan tunai yang disalurkan juga dilihat mencecah billion ringgit. Bahkan, sehingga ke hari ini kutipan masih diteruskan, syabas buat rakyat Malaysia.

Sekembalinya Perdana Menteri, Dato Seri Najib di Malaysia, terus melawat banjir dalam tempoh beberapa hari, kemudian terus menghilang dengan berita jangkita E.coli walaupun Kementerian Kesihatan telahpun mengesahkan tiada wabak itu di mana-mana tempat yang dilanda banjir.

Perdana Menteri juga telah mengumumkan peruntukan wang rakyat sebanyak RM800Juta untuk bantuan mangsa banjir. Persoalannya, ke manakah nilai itu hendak disalurkan? Anggarkan kos pembinaan sebuah rumah bernilai RM50ribu, bererti  800,000,000÷50,000=16,000 buah rumah yang dapat disiapkan. Sedangkan Mangsa banjir yang kehilangan rumah kurang 3000 buah.

Apakah wang rakyat ini sampai ke sasaran mangsa banjir? atau bakal mengulangi sejarah sepertimana peruntukan PPRT dan tsunami berulang kembali? Berdasarkan peristiwa lalu, apa yang dilihat, kesusahan dan penderitaan orang lain menjadi peluang kepada pemimpin UMNO untuk mengorek sana dan sini, mencari peluang peluang keuntungan yang ada.

Bahkan, SPRM juga mengeluarkan kenyataan untuk memantau dana banjir ini. Ya, rakyat dan NGO tidak boleh mengambil-alih tugas kerajaan tetapi boleh mendesak supaya tindakan kerajaan lebih berkesan atau berusaha menukarkan kerajaan UMNO/BN yang "track-record"nya amat mencurigakan.

Jangan jadikan penderitaan dan kesusahan orang lain menjadi peluang kepada orang yang berkepentingan. Bersatu desak kerajaan pusat adalah lebih bermunasabah berbanding mencipta pesepsi negatif dengan retorik. Tingkatkan keprihatinan rakyat dan NGO dalam pengurusan kewangan negara untuk rakyat.

* Catatan dalam perjalanan ke Gombak

Terus beristiqamah,

Haji Razman Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

9 Rabi'ul Akhir 1436
Khamis, 29 Januari 2015

0 comments:

Catat Ulasan