Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Ahad, 25 Januari 2015

KESELARASAN FIKRAH DALAM PAS


25 Disember, Ahad, diadakan Jelajah Harian PAS Pusat ke Perak. Alhamdulillah, majlis diadakan di Markas Tarbiyah PAS Air Kuning, dengan kehadiran yang sangat memuaskan. Kehadiran rombongan daripada PAS Pusat ini, diharapkan dapat mengeratkam ukhuwah sesama pimpinan.

Di dalam Islam, menekankan aspek tarbiyah, yang mana salah satu elemennya ialah "keselarasan fikrah". Antara istilah istilah tarbiyah yang mempunyai elemen "keselarasan fikrah" ialah saling mengenali (التعارف), saling bekerjasama (التعاون), saling membantu (التكافل), persaudaraan (الأخوة), kepercayaan (الثقة), usrah (الأسرة), kursus (الدورة) dan banyak lagi.

Hari ini, kita sewajarnya bersyukur kepada Allah SWT, kerana menghimpunkan kepimpinan PAS di setiap kawasan, bagi memastikan keselarasan fikrah sesama kepimpinan. Kita tidak perlu memasang telinga menadah fitnah orang luar terhadap kepimpinan dan PAS. Inilah yang dinamakan sebagai keselarasan fikrah (وحدة الفكر).

Di dalam Sirah Nabi Muhammad SAW, para sahabat RA diselaraskan fikrah melalui pertemuan yang kerap bersama Rasulullah SAW sebagai pimpinan tertinggi. Bahkan sangat banyak riwayat yang disampaikan melalui pertemuan sahabat RA dan Rasulullah SAW, dan riwayat melalui pemerhatian sahabat RA terhadap perbuatan Rasulullah SAW.

Ya, kita perlu selaraskan fikrah kita di atas dasar Islam, bukanlah keselarasan fikrah di atas dasar liberalisme, sekularisme dan sebagainya. Fikrah Islam itu sudah pasti bertunjangkan al Quran dan Hadis, bukanlah berpaut kepada idea idea peribadi, lalu dilabel sebagai pemikiran Islam.

Semoga usaha kita dalam menyatukan firkah ahli ahli PAS diberkati oleh Allah SWT, di kala dunia yang dilanda tsunami fitnah yang sangat sukar dibentengi atau diselamatkan.


Terus beristiqamah,


Haji Razman Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
5 Rabi'ul Akhir 1436
Ahad, 25 Januari 2015

0 comments:

Catat Ulasan