Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Jumaat, 22 Mei 2015

PIDATO HIMPUNAN BANTAH HUKUMAN MATI KE ATAS DR MORSI


Masjid Negeri
22 Mei 2015

وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ

Adapun orang-orang yang kafir, sebagian mereka menjadi pelindung bagi sebagian yang lain. Jika kamu (hai para muslimin) tidak melaksanakan apa yang telah diperintahkan Allah itu, niscaya akan terjadi kekacauan di muka bumi dan kerusakan yang besar. (Surah al Anfal : 73)

PAS Perak mengutuk sekeras-kerasnya kezaliman yang melampau, yang diperlakukan terhadap umat Islam hampir di seluruh dunia.

Penafian kerakyatan ke atas etnik Rohingya oleh kerajaan Myanmar diluar batas kemanusiaan. Bangsa Rohingya orang asal di negara Myanmar yang sama-sama berjuang menuntut kemerdekaan, telah dinafikan sebagai warga negara.

Kampung mereka dibakar, keluarga mereka dibunuh seolah-olah kerajaan Myanmar mahu menghapuskan Bangsa Rohingya dari muka bumi Myanmar.

Lebih menyedihkan hampir 10,000 orang pelarian Rohingya sedang bersabung nyawa di perairan Andaman. Ke mana perginya misi kemanusiaan dunia? Kalau  ada misi kemanusiaan terhadap bencana  mengapa pelarian ini dibiarkan begitu rupa?

Inilah nasib Islam di dunia, kekejaman rampasan tanah dan penindasan terhadap orang Islam di Palestin terus berlaku. Apakah orang Islam hanya mampu melihat?

Hari ini kita berhimpun di masjid negeri untuk membantah satu lagi kekejaman yang berlaku di negara Islam dam dikenakan terhadap umat Islam. Kerajaan Demokrasi Dr Morsi telah diperlakukan oleh kudeta Assisi.

Perbicaraan yang sangat sarat dengan penipuan dan dipertikai telah menjatuhkan hukuman kepada mati kepada Presiden Mesir Dr Morsi dan hampir 100 orang pimpinan tertinggi Ikhwanul Muslimin.

Sedangkan Hosni Mubarak yang memerintah Mesir hampir 30 tahun dengan penuh kekejaman, hanya dituduh salah guna harta awam dgn hukuman beberapa tahun sahaja. Islam tidak boleh diboneka!

Rakyat Perak harus bersatu dalam menangani kekejama terhadap umat Islam seluruh dunia. Saya menyeru Negara Asean atas dasar kemanusian, lakukanlah sesuatu untuk menyelamatkan pelarian Rohingya yang sangat kritikal.

Saya juga menyeru agar OIC dapat lakukan sesuatu untuk menunjukan kepada dunia bahawa Islam itu adil.

Terus Beristiqamah

* Catatan perjalanan balik dari Himpunan di Masjid Negeri Perak, Ipoh

Hj. Razman Hj. Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
paktehrazman.blogspot.com

Jumaat 22 Mei 2015
4 Syaaban 1436H

0 comments:

Catat Ulasan