Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 26 November 2014

PENDAKWAH PERLU PUNYAI DISIPLIN ILMU ISLAM

Petang tadi, setelah menyelesaikan beberapa urusan, langkahan ini sempat menyinggah ke wacana di pejabat Sinar Harian di Shah Alam.

Tajuk menarik yang dibincangkan, iaitu "Cabaran Dakwah di Malaysia". Telinga ini meneliti satu persatu isi perbincangan, lalu terhasillah beberapa kesimpulan yang boleh dibuat daripada wacana tersebut.

Medan dakwah masih luas dan masih banyak belum diterokai. Sikap masyarakat Islam di Malaysia jarang sekali berdakwah kepada rakan kenalan atau jiran yang tidak beragama islam. Berdasarkan kajian terhadap orang Islam 100% responden mengetahui dakwah itu wajib tetapi kewajipan itu tidak dilaksanakan.

Kegiatan agama Islam di Malaysia lebih bersifat muallim (mengajar) iaitu mengajar kepada orang yang sudah Islam. Bahkan hampir tiada dakwah kepada bukan Islam.

Hasil kajian, sebanyak 99% daripada non muslim di Malaysia tidak pernah diberitahu tentang Nabi Muhammad SAW dan tidak pernah diajak untuk mengetahui apa itu Islam.

Wacana turut membentangkan bahawa kaedah dakwah wajib mengikut methodologi Nabi SAW, seiring dengan firman Allah SWT :

(لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا)

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) (Surah al Ahzab : 21)

Dari aspek ideologi pula, pendekatan dakwah kepada orang bukan Islam yang berfahaman akal seperti SIS, liberalisme dan Pluralisme mestilah dilaksanakam oleh mereka yang faqeh disiplin ilmu agama Islam, bagi mengelakkan berlaku kecelaruan fikrah kepada pendakwah.

Islam tidak "extreme" (melampau) dan tidak pula longgar selonggar longgarnya serta wajib mengikut sepenuhnya nas yang jelas. Di sinilah pendakwah perlu kaya dengan seni Ilmu Islam yang luas ini. Bukanlah memadai dengan kefahaman yang singkat dan tumpul.

Catatan dalam perjalanan dari Klang ke Lenggong

Terus beristiqamah

Hj Razman Hj Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak,
26 November 2014,
8 malam.

0 comments:

Catat Ulasan