Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 5 November 2014

CATATAN PERJALANAN KE RINGLET YANG DILANDA BANJIR LUMPUR

Dalam perjalanan menziarahi Ringlet, Cameron Highland yang dilanda banjir lumpur pagi ini bersama Naib Presiden PAS, Tuan Haji Salahuddin Ayob .

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Makcik Wahidah dan Hj Halim di kampong Cubadak.

Pengorbanan serta perjuangan beliau dan suami mempertahankan hak mereka sebagai rakyat bumiputera Malaysia akhirnya membuahkan hasil.

Mereka berhijrah ke Kuala Lumpur pada tahun 1968 dan membina rumah di atas tanah lombong yang agak jauh daripusat bandar pada ketika itu.

Mereka tidak diberi status tanah tapak rumah yang telah dibina walaupun sudah menetap di situ dalam tempoh yang lama. Malangnya kerajaan UMNO Barisan Nasional telah menyerahkan tanah tersebut kepada syarikat pemaju perumahan.

Diatas kerakusan pemaju dengan bantuan kerajaan UMNO Barisan Nasional telah menghalau dan merobohkan rumah kediaman anak bangsa ini dengan tidak berperikemanusiaan. Mereka diberi sagu hati yang tidak setimpal, lantas dipaksa keluar dengan tangisan di bumi sendiri.

Tinggallah beberapa rumah yang berbaki termasuk keluarga Makcik Wahidah. Walaupun rumah mereka di roboh sebanyak dua kali, namun atas bantuan dan keprihatinan PAS dan NGO, akhirnya pemaju bersetuju menghargai Makcik Wahidah tersebut dengan memperolehi kepentingan kepentingan berikut;

a) Pemaju bersetuju memberi gantian rumah kos sederhana yan akan dibina di tapak Kg Chubadak ini dengan keluasan 700 kaki persegi, 3 bilik tidur, 2 bilik air dan 1 lot parking.

b) Pemaju bersetuju tidak akan menuntut ke atas Hj Halim sebarang kos mahkamah serta bayaran guaman atas kes-kes yang telah dimenangi oleh pihak pemaju di mahkamah sblm ini. Kos-kos tersebut dianggarkan tidak kurang RM50,000 akan ditanggung (absorbed) sepenuhnya oleh pihak pemaju.

Inilah yang diperjuangkan oleh PAS di bawah Lajnah Tanah Peneroka Bandar dan Orang Asal bersama 14 NGO di bawahnya.

Bangkitlah wahai warga Felda, Felcra, petani,nelayan, orang kampung, perjuangkanlah hak kita. Tuntutlah hak kita.

HJ. RAZMAN ZAKARIA
PESURUHJAYA PAS PERAK,
TIMB PENGERUSI LAJNAH TANAH PAS PUSAT,
PENGERUSI NGO BAPA
(Badan Bertindak Peserta Felcra Kebangsaan)

6 November

0 comments:

Catat Ulasan