Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Jumaat, 28 November 2014

DAKWAH NON MUSLIM : PAS PERLU ZAHIRKAN ISLAM, BUKAN IDEALISME BARAT

Begitu juga dengan Islah dan Berjasa. Mereka juga telah merealitikan apa yang dilakukan oleh kumpulan kumpulan terdahulu yang telah berkubur. Bagi mengelakkan isu ini terkambus begitu sahaja, maka usaha usaha untuk menghangatkannya dipergiatkan.

Kita perlu sedar, sesebuah jemaah tidak mungkin dapat bertahan lama sekiranya ditubuhkan kerana perasaan kerana perasaan tidak selamanya membenci. Kadangkala timbulnya rasa sayang. Jemaah yang ditubuhkan atas dasar "seseorang" juga tidak bertahan lama kerana orang itu pasti mati.

Maka berdirilah bersama jemaah yang bermatlamatkan Allah Yang Maha Kekal. Insya Allah perjuangan ini akan kekal hingga ke akhir zaman. Inilah perjuangan para rasul, yang disambung oleh generasi hari ini.

Apabila terbaca transkrip palsu dialog wakil pimpinan tertinggi PAS dan Pasma yang telah di viral, saya mengajak supaya kita semua untuk fikirkan bersama;

a) Mereka telah menimbulkan persepsi buruk seolah-olah MSU tidak telus dan membuat keputusan terburu buru tanpa kajian dan keahlian yg penuh. Walhal MSU tidak mungkin mengeluarkan satu kenyataan yang cacamarba.

b) Mereka cuba menimbulkan kekeliruan terhadap diatas herarki pemutus keputusan dalam PAS samada MSU atau AJK PAS Pusat. Walhal kita jelas bahawa MSU adalah pemutus dasar, manakala AJK PAS Pusat adalah pelaksananya.

c) Mereka cuba menimbulkan pertikaian terhadap kredibiliti Presiden PAS dengan kenyataan parti telah hilang arah di bawah kepimpinannya, walhal ia hanyalah persepsi mereka. Contohnya apabila seseorang yang tidak dapat marah, sudah pasti perkara yang dimarahinya "diperindahkan" bagi merasionalkan kemarahannya.

d) Mereka menimbulkan persepsi agar meletakkan wala' yang lebih tinggi kepada kepimpinan lain daripada kepimpinan PAS sendiri. Cuba bayangkan kewajaran seorang anak merosakkan rumahtangganya dek kerana mendengar arahan jiran sebelahnya.

Perlu diingat,  disiplin berjamaah PAS ada baiahnya iaitu semasa mengisi borang untuk menjadi ahli PAS. Rukun baiah jamaah harakah Islam yang ampuh ini cuba dirobek dan diliberalisasikan menjadi satu kelonggaran yang melerai. Aliran pemikiran dan disiplin PAS ini mengalir dan menjadi contoh kepada jemaah jemaah yang lain.

Oleh itu dicadangkan supaya Pasma lebih fokus kepada perkara perkara memperkukuh PAS dan kesatuan ahli, bukannya meruntuh kekuatan dan meleraikan kesatuan ahli. Gariskan objektif dan wadah perjuangan dengan jelas, serta fahaman dan rupa bentuk negara serta tamadun pemikiran rakyat yang diperjuangkan. Dengan itu mungkin mereka dapat menarik rakyat Malaysia dan ahli UMNO untuk menguatkan pakatan rakyat.

PAS bertahalluf dengan pakatan sepatutnya membawa agenda dan fikrah PAS dalam Pakatan Rakyat. Di sinilah dakwah kita. Bukannya membawa idea idea Pakatan Rakyat untuk dipaksa-terima oleh PAS sekalipun bercanggah dengan syarak.

Ditegaskan sekali lagi bahawa PAS telah lalui berbagai pengalaman jatuh bangun yang panjang dengan aliran fikrah perjuangan yang jelas. Dinasihatkan kepada ahli dan pimpinan jangan bersolat dalam surau atau mosalla atau masjid yg dibina dalam masjid. Kita tidak sepatutnya terpengaruh dengan fikrah perjuangan yang salah. Fikirkan kenapa ulamak yang memperjuangkan "Din Islam wa Daulah" tidak boleh bersama UMNO.

Terus beristiqamah,

Hj. Razman Hj. Zakaria Pesuruhjaya PAS Perak,

Cetusan dalam perjalanan ke pejabat perhubungan

Pagi 27hb Nov 2014

0 comments:

Catat Ulasan