Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selasa, 11 November 2014

KETIRISAN WANG NEGARA DAN HAK RAKYAT: BOLEH DISELESAIKAN DENGAN IMAN DAN ISLAM

Saya menyatakan kekesalan terhadap ketirisan yang berlaku dalam kerajaan. Baru baru ini, Laporan Ketua Audit Negara 2013, Siri 3 dibentangkan di Parlimen menyenaraikan beberapa ketirisan yang cukup membimbangkan, apatah lagi ia turut disemak oleh Jawatankuasa Kira kira Wang Negara (PAC).

Antara yang disenaraikan ialah penipuan oleh seorang pegawai kerajaan sehingga kehilangan hampir RM1 juta duit negara, kos hospital Shah Alam meningkat RM68.25 juta, RM11.94 juta pencen bulanan dibayar oleh Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) kepada orang yang sudah meninggal, 7712 aset bernilai RM 44.19 juta dilaporkan hilang 2011 hingga 2013 di Kementerian Kesihatan, dan Projek 1BestariNet bernilai RM663 juta yang tidak capai objektif.

Ketirisan seperti ini perlu diberi perhatian kerana keburukannya (mafsadah) terzahir. Kita yakin bahawa sumber bumi Malaysia yang sepatutnya cukup untuk rakyatnya, akan tetapi akibat ketirisan yang serius ini menyebabkan hasil bumi Malaysia hanya berpindah di tangan pemerintah pemerintah yang selewengkan kekayaan negara ini. Maka tidak peliklah sekiranya kemiskinan dan penindasan ekonomi semakin terserlah.

Dengan RM1 juta sepatutnya kita boleh memberi bantuan isi rumah bagi 1200 buah, sebanyak RM 833. Akan tetapi ketirisan yang terjadi bukanlah sejuta atau dua, tetapi melibatkan ratusan juta. Sistem Islam kekal releven ke hari ini melalui pengharaman penyelewengan duit negara;

Allah SWT berfirman

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا)

Wahai orang orang yang beriman, janganlah kamu memakan harta sesama kamu dengan cara yang salah, melainkan dengan cara perniagaan yang redha sesama kamu, dan janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah mengasihi kamu. (Surah an Nisa : 29)

Islam mengajar kita tentang pemilihan pimpinan yang amanah agar penyewengan harta negara tidak berlaku,

Nabi SAW bersabda;

إذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة

Apabila hilangnya amanah, maka tunggulah ketibaan Hari Kiamat

Lalu Abu Hurairah RA bertanya kepada Rasulullah SAW

كيف إضاعتها يا رسول الله؟

Bagaimana amanah itu boleh hilang wahai Rasulullah?

Nabi SAW bersabda;

إذا أسند الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة

Apabila jawatan atau urusan itu diserahkan kepada orang yang tidak selayaknya, maka tunggulah Hari Kiamat.

(Shahih Bukhari)

Hadis di atas jelas mengaitkan penyelewengan amanah dengan pelantikan orang yang tak layak sebagai pimpinan. Amanah akan hilang apabila pimpinan yang dilantik adalah orang yang tak selayaknya.

Justeru saya mencadangkan kepada rakyat Malaysia untuk membuat perubahan dalam Pilihanraya Umum akan datang bagi mengubah kepimpinan UMNO Barisan Nasional yang sedia ada, bagi memelihara kekayaan negara daripada diseleweng, lantas dibolot oleh orang orang tertentu sahaja. Ia juga bagi memastikan setiap rakyat mendapat hak mereka.

Haji Razman Haji Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

12 November

0 comments:

Catat Ulasan