Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Ahad, 29 Mac 2015

CATATAN PERJALANAN KE KULIM

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (Surah an Nisa : 59)

Kembalilah merujuk alim ulamak yang telah mendalami al Quran dan Hadis. Sebahagian ulamak menafsirkan bahawa "ulil amr" itu adalah alim ulamak. Jangan menafsirkan al Quran dan hadis dengan kehendak akal semata mata, kerana akal semata mata hanya terhada kepada apa yang mampu dicapainya, sedangkan Islam itu mengjangkaui segalanya.

Inilah titik kesatuan kita apabila berhadapan dengan perselisihan. Inilah penyelesaian yang pokok, sebelum menghuraikan bab meraikan perselisihan serta membezakan antaranya dan idea perosak yang memecahkan. Kembalilah kepada al Quran dan sunnah mengikut tunjuk ajar para ulamak.

Terus beristiqamah,

Hj. Razman Hj. Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

Khamis, 26 Mac 2015
5 Jamadil Akhir 1436

0 comments:

Catat Ulasan