Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Isnin, 17 November 2014

CATATAN DI PERJALANAN MUSAFIR : PADATKAN MASA KALIAN DENGAN GERAK KERJA ISLAM

1. Saya menyeru kepada semua ahli PAS dan kepimpinannya agar memenuhkan masa hidup serta jadual harian dengan gerak kerja Islam. Imam Hassan al Banna dan ulamak ulamak gerakan yang lain menyenaraikan bahawa gerak kerja Islam terbahagi kepada 3 jenis;

a) Amal Fardi : Gerak kerja yang dilakukan oleh individu untuk keperluan dirinya

b) Amal Jama'ie : Gerak kerja yang dilakukan secara berkumpulan, untuk keperluan jemaah

c) Amal Ijtima'ie : Gerak kerja bermasyarakat.

2. Kita perlu menekankan aspek ini, bagi mengelakkan kita terbuang masa dengan kerja atau tugasan yang tidak dianjurkan oleh Islam, apatah lagi bercanggah dengannya.

3. Fokuskan gerak kerja kita ke arah memperkasakan jemaah, bukanlah gerak kerja yang melonggarkan ikatan kesatuan jemaah, mahupun gerak kerja yang merugikan jemaah. Pastikan gerak kerja kita didasari dengan Islam, bukan didasari dengan idea idea dan ukuran akal manusia.

4. Allah SWT menjelaskan perkara ini di dalam al Quran;

(وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa. (Surah al An'am : 153)

5. Di dalam tatabahasa Arab, perkataan صراطي (jalanKu) menggunakan kata tunggal, iaitu jalan Allah SWT itu satu serta berdiri di atas konsep kesatuan berpaksikan akidah yang satu, dan bermatlamatkan Tuhan Yang Maha Esa.

4. Lalu Allah SWT melarang kita daripada memilih jalan- jalan selain daripada jalanNya yang banyak dan bersimpang siur. Dengan berpaksikan kepada manhaj yang tidak tersusun, ikatan yang tidak kuat, maka jalan jalan tersebut akan membawa perpecahan di atas jalan juang.

5. Marilah kita menyatukan saf di atas dasar Islam, dengan wala kepimpinan yang satu, bukan wala yang berbilang bilang. Kukuhkan pegangan Islam di jiwa mu, bukan melonggarkannya dengan simpulan liberalisme yang mengelirukan.

Terus beristiqamah

Haji Razman Haji Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

paktehrazman.blogspot.com

0 comments:

Catat Ulasan