Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Ahad, 9 November 2014

TERUS BERISTIQAMAH MENCARI REDHA ALLAH

Apa itu fikrah yang tak jelas?

Gerakan Islam berdiri teguh di atas asas kefahaman dan rukun baiah. Ia bukanlah semata mata terungkap dengan lidah yang kosong, akan tetapi ia perlu dipahat padat di dalam hati dan jiwa yang cekal.

Allah SWT berfirman;

(قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ)

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Surah Yusuf : 108)

Pemikiran yang salah atau songsang dapat diukur melalui tindakan, perbuatan serta perkataan yang terzahir melalui perbuatan dan ungkapan. Manakala apa yang terbuku di dalam hati ia terserah pada Allah SWT yang mengetahui segalanya.

Para ulamak adalah mereka yang berilmu, dibina di atas disiplin yang mantap. Apabila mereka membuat teguran di atas kesilapan kita, belajarlah untuk menerima dengan hati yang terbuka dan bersedia memperbaiki kelemahan yang ada.

Bersama-samalah kita menjaga fikrah jamaah, agar ia tidak dicelarukan oleh musuh Allah serta tidak tercelaru tanpa sengaja oleh orang orang yang tidak tahu.

Hj Razman Hj Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

Catatan sebelum subuh 10 November 2014 bersamaan 16 Muharram 1436 H

0 comments:

Catat Ulasan