Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Rabu, 12 November 2014

CATATAN DI PEJABAT PERHUBUNGAN MENANTI MESYUARAT : ISI ATAU KULIT?

1. MATLAMAT : PAS Merupakan wavdah perjuangan yang berdiri di atas dasar Islam yang beraliran fikrah Islamiah yang jelas. Islam adalah agama Allah SWT Yang Maha Kekal, maka kekalkanlah matlamat perjuangan kita ke arah keredhaan Allah Yang Maha Kekal, serta terzahir dengan jelas kekuasaanNya. Bukanlah matlamat keduniaan yang kabur arah hala tujunya.

INTIMA' : Apabila kita sebagai ahli gerakan Islam mengakui bahawa kita berintima' dengan PAS, maka hendaklah memperjuangkan dasarnya sebagai prinsip dengan kepelbagaian kaedah yang terbuka bebas dan beretika. Tidak sepatutnya bagi kita berada di atas bahtera PAS, tetapi memperjuangkan destinasi hala tuju bot bot kecil yang bakal tenggelam sepertimana sejarahnya.

SISTEM : PAS bergerak dengan bersistem, teratur dan disiplin. Segalanya akan terbina melalui proses tarbiah yang tersusun. Mana mana ahli yang punyai pandangan tersendiri bolehlah datang ke arah pintu mesyuarat yang tidak terbuka luas. Bukanlah mengkritik keputusan pimpinan melalui pintu "exit" atau pintu kecemasan sedangkan lif masih elok dan pintu tidak pernah berkunci.

PIMPINAN : PAS tidak pernah mengajar ahli ahlinya gilakan kuasa yang tidak seberapa serta pangkat yang sementara. Mereka yang tidak bersetuju dengan kepimpinan tertinggi boleh melalui saluran pemilihan ketika muktamar. Bukanlah melalui sembang santai di kedai kopi mahupun penghinaan secara terbuka di tepian jalan.

THIQAH : Mungkin kita inginkan si fulan memegang jawatan ini dan si fulan memegang jawatan itu. Walhal orang lain tidak sama kehendaknya dengan kita. Maka fahamilah, bahawa kita selaku hamba Allah tidak punyai kuasa berkehendak, kerana Kuasa yang menaikkan seseorang serta menjatuhkannya adalah Kuasa Allah SWT Yang Maha Berkehendak. Maka elakkan kita sombong membesarkan diri kerana Yang Maha Besar itu adalah Allah, bukan kita selaku hamba.

AMAL : Kita berjuang di atas dasar memenangkan Islam, tempoh penggal kepimpinan selama 2 tahun menjadi wasilahnya. Bukanlah kita menghabiskan tempoh 2 tahun padat dengan usaha menaikkan atau menjatuhkan orang, dalam masa yang sama gerak kerja Islamnya entah ke mana. 

Apakah kemungkaran di luar berserakan umpama ribut, sedangkan kita di dalam sibuk bersolek mengadap cermin untuk menjadi hero menjaga kebajikan mangsa ribut?

Muhasabah bersama
Haji Razman Haji Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
12 November 2014



0 comments:

Catat Ulasan