Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Ahad, 29 Mac 2015

SUKAN MELATIH UMMAH BERDISIPLIN.


Jazakallah  diucapkan kepada pertubuhan HESA( Pertubuhan Hal ehwal Sekolah Agama) kerana menjemput untuk merasmikan temasya sukan tahunan sekolah-sekolah dibawah  HESA bagi tahun 2015 ini.

Tahniah dan syabas kepada HESA yang berjaya menganjurkan temasya sukan ini. Ini membuktikan HESA bkn shj mampu melahirkan tenaga untuk membentuk akhlak insan bertakwa di bilik darjah atau bilik kuliah malah mampu membentuk disiplin diluar bilik darjah.

Sukan adalah satu bentuk pendidikan Informal yang mampu melahirkan insan yang berdisiplin dalam mengejar kemenangan secara berpasukan. Sukan juga mengajar supaya insan mematuhi undang-undang dan peraturan. Kerana semua jenis sukan mempunyai peraturan dan pengadil.

Sukan bukan shj mengajar para atlet supaya berdisiplin ia juga mengajar para penganjur dan pengadil supaya berlaku adil tanpa bias dan pilih kasih.

Sukan juga satu latihan yang boleh melahirkan masyarakat  dan negara yg harmoni. Dimana para penganjur dan atlit apabila kembali dalam realiti kehidupan akan patuh kpd peraturan dan menghormati kemampuan serta kebolehan rakan.

Begitu juga apabila dewasa nanti semua pelajar akan berada dalam organisasi. Tidak kira samada organisasi sosial atau sebagainya. Melalui tarbiah sukan melatih insan taat kepada ketua.
'Catatan dlm perjalanan  intisari Ucapan perasmian penutup temasya sukan HESA 2015 '


Terus Beristiqamah
Hj.Razman Hj.Zakaria Pesuruhjaya PAS Perak
6 Jamadil Akhir 1436
26hb Mac 2015

0 comments:

Catat Ulasan