Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Jumaat, 30 Januari 2015

BUKAN MUDAH MEMIMPIN JAMAAH


Sebaik sahaja menerima perlantikan dan taklifan sebagai Pesuruhjaya PAS Perak pada 2 Disember 2013, terus berjumpa dengan Murabbi yang pernah diri ini menerima ilmu dan nasihat daripada mereka. Mereka ialah, Timbalan Mursyidul Am Tuan Guru Dato Haron Din, Tuan Guru Haji Salleh Musa Sik, Tuan Guru Awang Lanai Baling, Ustaz Azizan Desa mantan Pesuruhjaya PAS Perak, 

Ustaz Abu Bakar Hussin, Ustaz Shuaid Din mantan Ketua Dewan Ulamak PAS Perak, Ustaz Sidek Nor Naib Ketua Dewan Ulamak PAS Perak dan Ustaz Saharuddin Lenggong.

Hampir sama intisari nasihat yang mereka titipkan buat diri ini, iaitu "jaga jamaah dan bersabar". 

Teringatkan ayat al Quran, Surah Al-Asr, Ayat 2;
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Ayat 3;
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar

Saya merenung dan menganalisa prestasi PAS dalam PRU13, walaupun gelombang rakyat menampakkan seolah-olah PR akan memperoleh kemenangan yang besar. Sangkaan ini  meleset, walaupun Pakatan Rakyat mendapat undi popular 52%. Bahkan, Perak adalah negeri yang dibanggakan dengan kelahiran PR, juga tidak berjaya sepertimana sebelum kewujudan PR dalam PRU 12 Mac 2008. Kerusi DUN PAS berkurang daripada 6 kepada 5.

Berdasarkan analisa dan berbekalkan ilmu pengurusan dan sedikit pengalaman mengurus, dilontarkan idea untuk mengembalikan, membantu merubah tatacara dan pendekatan kerja, dengan mempertegaskan semula halatuju dan fokus kerja seperti berikut:

(1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

(2) Mempertahankan Kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.
(Fasal 5: Tujuan PAS)

4 FOKUS KEBERHASILAN UTAMA

1. MEMENANGI PRU14
a) Memperkemaskan Jentera
b) Menjuarai Isu
c) Pendekatan Mikro
2. MEMPERKASAKAN TARBIAH
a) Satu cawangan satu Usrah
b) Usrah AJK Perhubungan
c) Liqa dan Ijtimak Kawasan
d) Tamrin ahli baru
e) Mukhayyam
3. MEMPERKASAKAN PARTI
a) Pengurusan Asset
b) Pembangunan Kompleks PAS
c) Memperkemaskan urusan kesetiausahaan
I.   Pemutihan cawangan dan kawasan
II.  Pemutihan ahli
III. Penambahan ahli dan cawangan


4. MEMPERKUKUHKAN KEDUDUKAN KEWANGAN

a) Menjana kewangan daripada idea dan sumber baru.
Walaupun terdapat berbagai bagai reaksi dan komen, idea ini telah disahkan dalam retreat Badan Perhubungan PAS Negeri Perak dengan penambahbaikan task lajnah-lajnah.
Kini kita berada di penghujung sesi. Sebagai "leader" wajib melihat pencapaian hasrat yang telah ditetapkan, serta membuat analisa mencari punca dan sebab kelembapan pencapaian. Leader juga wajib mempunyai "will power" untuk memperbaikinya. Kalau puncanya faktor kewangan, perlu mencari sumber kewangan. Kalau puncanya adalah pendekatan, wajib dibaiki pendekatan dan kalau puncanya sokongan manusia, wajib mencari manusia yang boleh menyokong.

* Catatan dalam perjalanan ke temujanji dengan Mudir Pondok Moden Saadah Addarain, Kebun Baru


Terus beristiqamah,


Haji Razman Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
10 Rabi'ul Akhir 1436
Jumaat, 30 Januari 2015

0 comments:

Catat Ulasan