Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selamat Hari Raya Idul Fitri 1436H

Selasa, 18 November 2014

PERKUKUHKAN PAS DAN FAHAMI ETIKA BERTAHALUF MENGIKUT NERACA ISLAM

Sejarah PAS terlibat dengan Pilihanraya Umum sudah jauh berpengalaman, antara pilihanraya yang pernah diikuti ialah pada 1955 dengan kemenangan satu kerusi parlimen, seterusnya 13 kerusi parlimen pada 1959.

Secara catatannya, Para Ulamak Hizbul Muslimin terpaksa menyertai UMNO selepas HM diharamkan pada 1948, bagi memperjuangkan Islam melalui saluran tersebut. Namun kedudukan mereka di dalam UMNO disampahkan, hak hak Islam dibiarkan sehinggalah mereka terpaksa menubuhkan PAS pada 1951.

Tanpa disedari, PAS sudah pun mengadakan pakatan politik (tahaluf siyasi) dengan non muslim seawal 1953 lagi di bawah kepimpinan Tuan Guru Haji Fuad bin Hassan, YDP PAS yang pertama, bersama Dr Haji Abbas Alias. Ketika itu, PAS bercakap soal kemerdekaan yang boleh ditegakkan hukum Islam. PAS menolak kerakyatan jus soli yang merugikan peribumi dan PAS mendesak supaya Islam dijadikan dasar negara yang merdeka.

Antara lain, setelah UMNO menimbulkan isu perkauman sehingga tercetus peristiwa 13 Mei, PAS mengambil pendekatan pakatan politik dengan UMNO sehingga tertubuhnya Barisan Nasional. Setelah BN mendapat kemenangan yang besar pada 1974, PAS kehilangan Kelantan, serta ditendang keluar.

Setelah melalui tempoh yang mencabar antara 1978 hingga 1982 di mana PAS terpaksa berhadapan dengan perpecahan, kehilangan kuasa pemerintahan, tekanan ISA dan krisis kepemimpinan, akhirnya PAS telah mengasaskan kepemimpinan ulamak pada Oktober 1982.

Lantaran PAS terus mendaki berdikit dikit sehingga mendapat 4 buah negeri secara bertahaluf. Kini ulamak bersuara agar syarat tahaluf diperhalusi. Islam dan syariat perlu dijadikan panduan dalam bertahaluf. 

Tidak boleh menggadaikan prinsip Islam semata mata mengejar tahaluf dan kemenangan.
Lalu, dari sinilah lahirnya dua jalur pemikiran politik (siyasah). Satu aliran mengutamakan kuasa menang dengan cara Islam, manakala satu aliran lagi mengutamakan kuasa menang walaupun terpaksa menggadaikan beberapa prinsip Islam. 

Di celah inilah lahirnya PasMa yang tidak diketahui halatujunya selepas ini samada kekal sebagai NGO atau beralih sebagai sebuah parti politik.

Kini sokongan teras PAS telah mencapai 30% daripada pengundi. Tahaluf kita  memerlukan sebanyak 25%. Terserlah bahawa PAS lebih kukuh berbanding umno dan yang lain, kekalkan gerakan diatas prinsip Islam.

Mengikut apa yang terzahir pada kacamata hamba Allah, UMNO BN tidak dapat dikalahkan tanpa tahaluf. Apakah DAP dan PKR boleh memerintah tanpa PAS? Adakah PAS boleh menurunkan UMNO tanpa Pakatan Rakyat? Segala galanya berada di bawah kuasa Allah SWT!

Fikirkan, bolehkah PAS mengekalkan sokongan Melayu Islam 30% dalam keadaan prinsip perjuangan Islam tergadai sedikit demi sedikit? Apakah wajar kita mengejar sokongan 25% pengundi dengan menggadaikan 30% yang sedang bersama kita? 

Apakah masa depan perjuangan perebutan kuasa menyebabkan pelaksanaan syariat itu berciciran di tepian jalan? Allah dan Rasul mesti didahulukan dalam perjuangan ini.

Terus beristiqamah

Haji Razman Haji Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak
18 November

0 comments:

Catat Ulasan